De indirecte kosten (overhead) worden begroot en verantwoord in het overzicht overhead. Onder overhead verstaan wij het geheel van taken en activiteiten gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Globaal betreft het de kosten van bedrijfsvoering (huisvesting, facilitair, ICT, overig) en directie, maar ook de kosten van het management en het opleidingsbudget. Specifieke kosten binnen Bedrijfsvoering die direct toe te rekenen zijn aan een product/programma, vallen niet onder de overheadkosten en worden rechtstreeks toegerekend aan het desbetreffende product of de gebruiker. Tevens is het toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan grondexploitaties, investeringen en projecten.
PGR12 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 bijgesteld | Realisatie 2021 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -22.322 | -21.984 | -23.072 | -22.808 | 263 |
Baten | 897 | 224 | 224 | 760 | 536 |
Saldo | -21.426 | -21.760 | -22.848 | -22.048 | 799 |
Het overzicht heeft per saldo een voordelige afwijking van € 799.000. Dit komt door € 263.000 lagere lasten en € 536.000 hogere baten. De afwijkingen zijn incidenteel tenzij anders vermeld.
BV121 OVERHEAD | Lasten | Baten |
---|---|---|
Frictiekosten domeinen | ||
De afwijking op frictiekosten wordt veroorzaakt door hogere kosten in verband met bovenformatief personeel en afgesloten vaststellingsovereenkomsten | -55 | |
Dit betreft ontvangen vergoedingen en opbrengsten detacheringsovereenkomsten van bovenformatief personeel. | 112 | |
Informatievoorziening | ||
De nadelige afwijking wordt veroorzaakt door hogere kosten licenties / dataverkeer van circa € 213.000 en hogere kosten werkplekinrichting van € 48.000. Daar tegenover staan lagere kosten voor telefonie, hard- en software en zaaksysteem voor in totaal € 194.000. | -67 | |
Overig | ||
De voordelige afwijking wordt grotendeels veroorzaakt door hogere doorbelastingen onderzoekskosten en verzekeringen aan producten / programma's of aan derden. | 46 | |
De voordelige afwijking wordt grotendeels veroorzaakt door lagere opleidingskosten van € 224.000 en lagere kosten in-, door- en uitstroom van personeel van € 138.000. | 340 | |
Overige verrekeningen | ||
Betreft een hogere doorbelasting overheadkosten aan Beemster met betrekking tot het aandeel in de coronakosten. | 25 | |
Ten laste van investeringen, grondexploitaties en anterieure overeenkomsten / particuliere initiatieven worden overheadkosten doorbelast. Deze doorbelasting is gekoppeld aan / gebaseerd op de urenbesteding ten laste van deze onderdelen. In 2021 zijn meer uren doorbelast op de genoemde onderdelen zodat dit leidt tot een hogere doorbelasting van overheadkosten, een voordelige afwijking. | 312 | |
Personeel en inhuur | ||
De afwijking wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere / niet begrote salaris- en inhuurkosten. | -246 | |
Dit betreft doorbelastingen van personeelskosten en opbrengsten van detacheringen met betrekking tot vast personeel. | 336 | |
Totaal | 284 | 519 |
Overzicht Overhead heeft geen reserves.
Overzicht Overhead heeft geen voorzieningen.
Er zijn geen afwijkingen te melden op de investeringen van het overzicht Overhead.
Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten) | Lasten | Baten |
---|---|---|
1. Overheadtoerekening (investeringen, AO's en grexen) | € 200.000 | - |
Totaal | € 200.000 | - |
Onderwerp (bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten |
---|---|---|
Concerndata DIV tijdelijke inhuur | 96 | - |
Totaal | 96 | - |
PGR13 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 bijgesteld | Realisatie 2021 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | - | -0 | -0 | -1.589 | -1.589 |
Saldo | - | -0 | -0 | -1.589 | -1.589 |
Met de invoering van de “Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen” kunnen activiteiten van de gemeente vanaf 2016 belastingplichtig worden voor de vennootschapsbelasting (Vpb). De gemeente heeft met de BIE's (bouwgrond in exploitatie) een activiteit die in ieder geval kwalificeert als onderneming voor de Vpb. Na intensief overleg met de belastingdienst zijn wij in 2021 overeengekomen dat de grond exploitaties (Grexen) pas vanaf 1 januari 2017 kwalificeren als onderneming. Pas vanaf die periode is sprake van een structureel te verwachten winst voor het totaal van de (actieve) Grexen. Eind 2021 is een principe overeenkomst met de Belastingdienst overeen gekomen. Dit resulteerde in februari 2022 in een tussen beide partijen overeengekomen fiscale beginbalans c.q. inbrengwaarde per 1 januari 2017 voor de Vpb-plicht van de gemeente. Op basis hiervan zijn de Vpb aangiften tot en met 2021 aangepast hetgeen resulteert in een verwachte Vpb last voor Grexen van ongeveer € 1,3 miljoen voor de periode 2017 tot en met 2021. Dit bedrag is met name hoger dan eerder verwacht door de inmiddels opgetreden versnelling in de uitgifte van gronden en de stijging van de gerealiseerde opbrengsten.
Daarnaast kwalificeert de Belastingdienst reclameopbrengsten ook als een Vpb belaste activiteit en er dus Vpb betaald moet gaan worden. De gemeente en haar adviseurs zijn echter van mening dat dit een activiteit uit zogenaamd regulier vermogensbeheer betreft en dus buiten de Vpb plicht valt. Veel gemeenten en adviseurs delen de mening van onze gemeente en haar adviseurs. Voor het onderdeel reclamebelasting is een gezamenlijk “proefproces” gestart. De belastingdienst heeft hiervoor echter al voorlopige aanslagen opgelegd waartegen de gemeente bezwaar heeft gemaakt. Als de Belastingdienst door de rechter in het gelijk wordt gesteld zal dit de gemeente naar verwachting ongeveer € 40.000 per jaar kosten. Op dit moment is in de jaarrekening een bedrag van € 250.000 aan kosten voor dit onderdeel opgenomen. Als de Belastingdienst niet of slechts gedeeltelijk in het gelijk wordt gesteld kan dit bedrag weer (gedeeltelijk) vrijvallen.
Onderwerp (bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten |
---|---|---|
Vennootschapsbelasting 2017-2021 | 1.589 | - |
Totaal | 1.589 | - |
PGR14 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 bijgesteld | Realisatie 2021 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | - | -50 | -50 | - | 50 |
Saldo | - | -50 | -50 | - | 50 |