PDF Opties

7. Verbonden partijen

Inleiding

Een verbonden partij wordt in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) als volgt gedefinieerd: ‘een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijke belang én een financieel belang heeft.’

Van een bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een wethouder, raadslid of ambtenaar van de gemeente neemt namens de gemeente in het bestuur van de verbonden partij plaats, of stemt namens de gemeente.

Van een financieel belang is sprake wanneer de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de organisatie, of wanneer financiële problemen bij de organisatie kunnen worden verhaald bij de gemeente.

Privaatrechtelijke organisaties kunnen deelnemingen in stichtingen, verenigingen, coöperaties en vennootschappen zijn. Bij publiekrechtelijke organisaties gaat het om gemeenschappelijke regelingen. Purmerend kent op dit moment 7 gemeenschappelijke regelingen en 5 deelnemingen in vennootschappen.

Visie op verbonden partijen

Verbonden partijen zijn organisaties die taken uitvoeren die de gemeente niet alleen kan. Omdat de omvang, de taken en de organisatievorm per verbonden partij verschilt, kan dit in de praktijk niet op een eenduidige manier georganiseerd worden. Of de gemeente Purmerend samenwerkt, in welke vorm en onder welke voorwaarden, wordt daarom per situatie afzonderlijk beoordeelt.

De gemeente Purmerend vindt het van belang dat zij voldoende sturingsmogelijkheden heeft ten aanzien van een verbonden partij om onze belangen als gemeente te kunnen bewaken. Deze sturingsmogelijkheden zijn er in de vorm van goede en tijdige informatieverstrekking richting de gemeenteraad en door bepaalde beleidsstukken ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad. Daarnaast neemt het college een actieve houding aan als het gaat over het informeren van de raad.

De verbonden partijen

Publiekrechtelijke organisaties

Gemeenschappelijke regelingen:

  1. GGD Zaanstreek-Waterland

  2. Werkom

  3. Omgevingsdienst IJmond

  4. Vervoerregio Amsterdam

  5. Veiligheidsregio Zaanstreek- Waterland

  6. Recreatieschap Twiske-Waterland

  7. Waterlands Archief

Privaatrechtelijke organisaties

Vennootschappen en coöperaties:

  1. Stadsverwarming Purmerend (SVP)

  2. Huisvuilcentrale (HVC)

  3. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

  4. Alliander

  5. InWest Regio BV

Publiekrechtelijke organisaties

1. GGD Zaanstreek-Waterland

Vestigingsplaats

Zaandam

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam

Algemene informatie

De GGD Zaanstreek-Waterland is een samenwerkingsverband van 8 gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en gestart per 1 september 2016.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. H.M.M. Rotgans

Programma

02. Samenleving

Openbaar belang

GGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop, met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein.

Bestuurlijk belang

Een lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft in de vergadering van het AB één stem. In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD. Wethouder Rotgans is lid van zowel het DB als het AB.

Zeggenschap

De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft één stem. Dat betekent een stemrecht van 12,5%.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 959.319

€ 1.129.650

Vreemd Vermogen

€ 10.785.071

€ 13.628.182

Resultaat na bestemming 2021

€ 148.832

Deelnemersbijdrage/dividend 2021

€ 2.983.149

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Algemeen Bestuur van de GGD Zaanstreek-Waterland heeft in 2020 de wens uitgesproken om een nadere analyse naar het toekomstbestendig maken en houden van de GGD op te stellen en de organisatie en de samenwerking daarnaar in te richten. Om deze analyse te maken is het project GGD 3.0 in 2021 gestart. Het project wordt vanuit de gemeenten uitgevoerd samen met de GGD. Gemeenten zijn samen met de GGD bezig om uitwerking van GGD 3.0 te maken waarbinnen op een toekomstbestendige wijze invulling – zowel inhoudelijk als financieel – wordt gegeven aan het gewenste niveau van publieke gezondheidszorg.

Risico’s

  • De decentralisaties leiden tot meer verscheidenheid in (de uitvoering van) beleidskeuzes bij de deelnemende gemeenten op gebieden als participatie en (jeugd)gezondheidszorg. Wanneer de behoeften of verwachtingen van de gemeenten in de GR uiteen gaan lopen als het gaat over dienstverlening en bekostiging, maar slechts gestuurd kan worden met elkaar, dan kan een bestuurlijk spanningsveld ontstaan. Het risico is dat geen vorm gevonden wordt om ruimte te bieden aan het eigen beleid van de deelnemende gemeenten en dat de dienstverlening van de GGD aan de inwoners van Purmerend niet in overeenstemming is met de wens van het bestuur.

  • De GGD is eigen risicodrager voor de WW. In 2016 is het AB geadviseerd over dit risico en heeft besloten geen aparte stichting in het leven te roepen om risico’s af te wentelen, ook omdat de deelnemende gemeenten een fatsoenlijk personeelsbeleid willen voeren. WW-risico’s die voortkomen uit het beëindigen van projecten worden via contractafspraken afgedekt. In essentie betekent dit dat het WW-risico terecht komt bij de gemeente die de taak bij de GGD weghaalt.

  • Calamiteiten binnen het taakveld van de GGD die een bedreiging vormen voor de volksgezondheid zoals infectieziekten (corona) of rampenbestrijding.

2. Werkom

Vestigingsplaats

Purmerend

Rechtsvorm

Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO)

Algemene informatie

Ten uitvoering van de taken in het kader van de Participatiewet (PW) en Wet sociale werkvoorziening (WSW) hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad Werkom opgericht in 2018.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. H.M.M. Rotgans

Programma

02. Samenleving

Openbaar belang

De gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet Sociale Werkvoorziening.

Bestuurlijk belang

Per 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet.

Zeggenschap

Stemverhouding gemeenten Zaanstad en Purmerend beide 50%

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 2.549.086

€ 2.503.770

Vreemd Vermogen

€ 1.315.583

€ 413.745

Resultaat na bestemming 2020

€ 1.296.184

€-172.157

Deelnemersbijdrage/dividend 2020

nvt

nvt

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Marktontwikkelingen: Steeds zichtbaarder wordt dat een voorziening als Werkom nodig is en blijft om kansen te bieden voor mensen die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt. De coronacrisis laat zien dat een groep inwoners kwetsbaar is op de arbeidsmarkt en bij een economische disruptie risico loopt om uit te vallen op de arbeidsmarkt. Voor een organisatie als Werkom is het cruciaal dat ze een vermogen ontwikkelt om een passend leer- en ontwikkelaanbod te bieden dat de kandidaten in staat stelt te bewegen naar dat deel van de arbeidsmarkt waar duurzame baankansen zijn. Voor de gemeente, als eigenaar en opdrachtgever, is het van belang zicht te houden voor welke groep mensen een voorziening als Werkom de meeste toegevoegde waarde heeft.

Beleidsherijking participatiewet: In de kadernota 2021 van Werkom wordt de ontwikkeling geschetst m.b.t. het financiële tekort dat de uitstroom van de Wsw’ers veroorzaakt. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat er keuzes gemaakt moeten worden die raken aan de oorspronkelijke bedrijfsvoering van Werkom. Deze keuzes moeten voortvloeien uit de beleidskeuze van de gemeente. Werkom heeft toekomstperspectief nodig om de organisatie nader vorm te geven en een sluitende meerjarige begroting te kunnen maken.

Risico’s

Het risicoprofiel is hoog. Het maatschappelijk belang is groot, het gaat om kwetsbare mensen. De financiële bijdrage van de gemeente is fors. Een negatief resultaat komt voor 2/3 t.l.v. gemeente Zaanstad en voor 1/3 t.l.v. gemeente Purmerend.

Risicoanalyse: De governance van Werkom is duaal. De gemeente stuurt als eigenaar van de organisatie, maar ook als opdrachtgever. Om die rollen duidelijk te scheiden is er voor gekozen om de rol van eigenaar bij de wethouder financiën neer te leggen. De rol van opdrachtgever ligt bij de vakwethouder, zijnde de portefeuillehouder Werk en Inkomen. Dat heeft als consequentie dat de risicobeheersing ook duaal is en dat verschillende aspecten van risico en beheersing onder de verantwoording van de verschillende rollen valt. De rollen kunnen niet los van elkaar. Het beoogd effect wordt het best gerealiseerd met een goed samenspel van tussen deze rollen.

* Eigenaarsrol: Vanuit de eigenaarsrol wordt gestuurd op een meerjarig sluitende begroting. Op dit moment is de meerjarige begroting vanaf 2021 nog niet sluitend. Een wijziging van het beleidskader is nodig. Vanaf eind 2020 wordt gewerkt aan meerdere scenario’s. Hierbij wordt inzichtelijk gemaakt wat de verschillende scenario’s voor impact hebben op de meerjarenbegroting. * Opdrachtgeversrol: De opdrachtgeversrol wordt gestuurd vanuit de dienstverleningsovereenkomst. In de periodieke voortgangsgesprekken over participatie wordt met Werkom gesproken over o.a. instroom, uitstroom, doorlooptijden, klanttevredenheid en de mogelijkheden voor bijsturing. * Samenspel rollen: De wisselwerking tussen de eigenaarsrol en de opdrachtgeversrol is belangrijk. De meerjarige kaders vanuit de eigenaarsrol werken door in gewijzigde DVO in de opdrachtgeversrol. Signalen vanuit de voortgangsgesprekken worden meegenomen in de eigenaarsrol. Dit samenspel wordt ambtelijk en bestuurlijk georganiseerd door een goede overlegstructuur.

Risico’sDe basis van Werkom is in hoofdlijnen op orde. Dit betekent niet dat het risicoprofiel verandert. Waar het in de eerste jaren vooral over inrichtings- en beheerssrisico’s ging, zien we dat Werkom nu een volgende stap in de ontwikkeling moet zetten. Een stap die veel meer gaat over de bijstelling van de strategische koers. Hoe transformeert Werkom van een SW bedrijf naar een modern leerwerkbedrijf dat inclusieve arbeid biedt en waar ruimte is voor het ontwikkelgedeelte?

Werkom opereert in een complexe omgeving. Dat is op zichzelf al een risico. De ingebouwde beheersmaatregelen zijn nog steeds passend om die risico’s te beheersen, maar duidelijk is ook dat het perspectief op die risico’s verschuift. In de begroting van Werkom zijn volgens de BBV-voorschriften, in de risicoparagraaf expliciete risico’s benoemd: * Omzetverlies door structurele afname SW-populatie * Als de instroom nieuw beschut werk aantrekt, gaat dit ten koste van de participatiemiddelen * Inzet nieuwe doelgroepen genereren minder opbrengsten * Corona gevolgen ( in principe incidenteel) * Blijvende alertheid op privacy en informatiebeveiliging

3. Omgevingsdienst IJmond

Vestigingsplaats

Beverwijk

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Algemene informatie

Omgevingsdienst IJmond voert namens en vóór veertien gemeenten en de provincie Noord-Holland taken uit op het gebied van milieutoezicht en handhaving. OD IJmond ondersteunt en adviseert inwoners en bedrijven op het gebied van milieuvergunningen. Het is een organisatie van circa 120 medewerkers en het werkgebied beslaat ruim 10.000 bedrijven en circa 560.000 inwoners. OD IJmond werkt vanuit twee locaties: Beverwijk en Wormer.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Mario Hegger

Programma

04. Milieu

Openbaar belang

Ja, verplicht in deze vorm georganiseerd

Bestuurlijk belang

Purmerend is lid van het Algemeen Bestuur.

Zeggenschap

Er is een Dagelijks Bestuur waar de gemeente geen vertegenwoordiging in heeft. In het Algemeen Bestuur heeft de gemeente wel vertegenwoordiging. De stemverhouding is bepaald aan de hand van inbreng van werkpakket. Voor Purmerend komt dit overeen met 2 (op de 100).

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 260.000

€ 375.000

Vreemd Vermogen

-

-

Resultaat na bestemming 2021

€ 331.047

€ 160.362

Deelnemersbijdrage/dividend 2021

€ 152.853

€ 164.268

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Er is een discussie gaande over de rijksbijdrage voor de overdracht van bodemtaken van provincie naar gemeenten. Hierover is nog geen uitsluitsel. Wel is afgesproken dat de financiering in 2022 hetzelfde zal blijven.

Risico’s

Zie ontwikkelen en beleidsvoornemens.

4. Vervoersregio Amsterdam

Vestigingsplaats

Amsterdam

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Algemene informatie

De Vervoerregio Amsterdam is verantwoordelijk voor het aanbesteden en beheren van het openbaar vervoer in Amsterdam en de regio, waaronder ook Purmerend en Beemster. Daarnaast ontvangt de Vervoerregio een Brede Doel Uitkering van het rijk, waarmee allerlei projecten op het gebied van mobiliteit in de inliggende gemeenten worden ge(co)financierd. Dat gebeurt aan de hand van een Investeringsagenda. Inliggende gemeenten zoals Purmerend en Beemster nemen allemaal zitting in de Regioraad en kunnen via die raad invloed uitoefenen op de prioriteiten van de Vervoerregio. De afgelopen jaren is ingezet op een veelheid aan zaken, zoals verkeersveiligheid en verbeteren van fietsinfrastructuur. Ook financiert de Vervoerregio soms aanzienlijke bedragen bij grote regionale infrastructuurprojecten. De Vervoerregio telde in 2021 15 gemeenten

Bestuurlijke vertegenwoordiger

E.S. Tijmstra

Programma

05. Bereikbaarheid

Openbaar belang

De Vervoerregio Amsterdam zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. Als regisseur van het regionale verkeer en vervoer dragen zij bij aan goede verbindingen tussen bestemmingen, zodat mensen zich per openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen.

Bestuurlijk belang

Het Dagelijks Bestuur (DB) van de Vervoerregio Amsterdam bestaat uit drie leden: een wethouder verkeer en vervoer uit Zaanstreek-Waterland, Amstelland-Meerlanden en Amsterdam. De voorzitter is gekozen door de DB-leden. Het DB vergadert eens per drie weken. De Regioraad, het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio, telt 51 leden. De besturen van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers, veelal leden uit de eigen raad. Vanuit Purmerend zitten 5 gemeenteraadsleden in de Regioraad. De Regioraad en het Dagelijks Bestuur worden geadviseerd vanuit de portefeuillehoudersoverleggen, waar de vakwethouders van de veertien gemeenten in vertegenwoordigd zijn. Burgemeesters en wethouders van de vervoerregiogemeenten voeren een aantal keren per jaar overleg met elkaar. De Vervoerregio Amsterdam kent twee portefeuillehoudersoverleggen Verkeer en Vervoer en Algemene Zaken.

Zeggenschap

9,8%

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 1.159.794

€ 221.863

Vreemd Vermogen

€ 2.862.374

€ 26.543.544

Resultaat na bestemming 2021

€ 0

€ 0

Deelnemersbijdrage/dividend 2021

€ 0

€ 0

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De Vervoerregio ziet de investeringen in mobiliteit toenemen in de regio omdat veel gemeenten bezig zijn met gebiedsontwikkeling. Bijvoorbeeld extra woningen zorgen voor extra reisbewegingen. Daarom wil de Vervoerregio graag meedenken over de gebiedsontwikkelingen in haar gebied. Door slim na te denken over waar je wat bouwt, kan de investeringsvraag in mobiliteit mogelijk beperkt worden en kan de inhoud aansluiten bij de agenda van de Vervoerregio, vastgesteld door de Vervoerregio.

Risico’s

De Vervoerregio beheerd de busconcessie in Zaanstreek-Waterland, de coronamaatregelen van de afgelopen jaar zetten de betaalbaarheid van het ov onder druk.

5. Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

Vestigingsplaats

Zaandam

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam

Algemene informatie

Op grond van de Wet op de Veiligheidsregio’s draagt het college van B&W de volgende taken en bevoegdheden over aan de veiligheidsregio:

  • Het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises.

  • Het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.

  • Het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak brandveiligheid.

  • Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.

  • Het instellen en in stand houden van een brandweer.

  • Het instellen en in stand houden van een GHOR.

  • Het voorzien in de meldkamerfunctie.

  • Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.

  • Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder sommige van bovengenoemde taken.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. D. Bijl

Programma

08. Veiligheid

Openbaar belang

Het openbare belang is de voorkomen van of aanpakken van crisisscenario’s op een regionale schaal waarbij veiligheid interregionaal gelijk is.

Bestuurlijk belang

Het Algemeen Bestuur (AB) wordt gevormd door de burgermeesters van de acht deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem (zijnde 12,5%). Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit een drietal leden. Het DB is bevoegd tot een aantal wettelijke taken, onder andere op gebied van het benoemen, schorsen en ontslaan van sleutel-functionarissen. De rol van het DB is met name gericht op het procedureel voorbereiden van de vergaderingen van het AB

Zeggenschap

Elk lid van het Algemeen Bestuur (AD) heeft één stem,wat gelijk staat aan 12,5%.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 2.082.000

€ 2.932.000

Vreemd Vermogen

€ 16.642.000

€ 16.223.000

Resultaat na bestemming 2021

€ 0

Deelnemersbijdrage/dividend 2021

€ 6.034.153

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De evaluatie van de Wet op de Veiligheidsregio’s is afgerond en het kabinet gaat in overleg met de diverse partijen om te komen tot een aanpassing van de wet. Het kabinet geeft daarbij aan dit te willen blijven organiseren via een wettelijk verplichte gemeenschappelijke regeling, blijven de veiligheidsregio’s in basis ongewijzigd, en wordt er in de toedeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden rekening gehouden met wat er binnen dat kader mogelijk is.

Risico’s

De door de GR geïdentificeerde risico’s zijn onder andere de invoering van de Omgevingswet en daarmee samenhangende implementatie Wet Kwaliteitsborging Bouwen welke gaan leiden tot een verzwaring van de taken advisering en toezicht. Verder is nog niet duidelijk in hoeverre de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) consequenties gaat hebben op personeel, financiering en de organisatie. Dat wordt momenteel uitgewerkt.

6. Recreatieschap Twiske-Waterland

Vestigingsplaats

Oostzaan

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam

Algemene informatie

Twiske-Waterland is ingericht als recreatiegebied om gemeenten en natuurgebieden te ontlasten en aantrekkelijke recreatiemogelijkheid te bieden aan recreanten uit omliggende gemeenten en de regio. Het recreatieschap heeft drie hoofdactiviteiten:

  1. Beheren en in stand houden van de ingerichte gebieden en voorzieningen.

  2. Beheren en in stand houden van routenetwerken en boerenlandpaden.

  3. Actueel houden en vernieuwen van het aanbod om aan te sluiten bij wensen en behoeften van de recreant.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. M.T.A. Hegger

Programma

09. Economie

Openbaar belang

Het recreatieschap Twiske-Waterland heeft als doel het besturen en beheren van het recreatiegebied. Gezien de ligging en het gebruik van het gebied door de inwoners heeft de provincie/gemeente een direct maatschappelijk belang bij het realiseren van de doelen en neemt daarom deel aan de gemeenschappelijke regeling.

Bestuurlijk belang

Jaarlijks kan de raad haar gevoelens uitspreken over de begroting en kennis nemen van de jaarrekening en eventuele beleidsdocumenten. In de gemeenschappelijke regeling zijn de bevoegdheden vastgelegd. Voor aanpassing van de regeling is de instemming van alle participanten vereist.

Zeggenschap

Besluiten over financiële jaarstukken met betrekking tot de participantenbijdrage vinden plaats op basis van een gewogen stemrecht waarbij de gemeente Purmerend 3 van de 27 stemmen (11,1%) heeft. Indien de besluitvorming in het algemeen bestuur gaat over het overige beleid en de uitvoering van het programma heeft de gemeente Purmerend 5 van de 39 stemmen (12,8%).

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 5.151.202

€ 5.254.318

Vreemd Vermogen

€ 392.000

€ 306.000

Resultaat na bestemming 2021

€ 71.587

€ 120.345

Deelnemersbijdrage/dividend 2021

€ 157.560

€ 161.656

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Recreatieschap Twiske-Waterland:

  • Stelde in 2020 een Ambitiedocument vast met daaraan gekoppeld een Uitvoeringsprogramma. Dit Ambitiedocument gaat in op de beleidsdoelstellingen van de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling en beoogt realisatie daarvan op de eigen taakvelden. Het Uitvoeringsprogramma benoemt projecten in 2022 en de jaren erna, plaatst uitvoering in de tijd en gaat in op voorbereiding, participatie en financiering.

  • Begeleidt evenementen en het ontwikkelen van routes en locaties.

  • Draagt met haar beheer en onderhoud bewust bij aan biodiversiteit en verleent medewerking aan participatie in onderhoud en projecten voor zelfbeheer.

  • Zorgt voor structureel (financieel) evenwicht.

  • Zorgt voor een aantrekkelijke recreatieomgeving met veilige en begaanbare voorzieningen.

  • Werkt samen met haar erfpachtgevers aan een duurzame toekomst van de recreatiegebieden.

Risico’s

  • Natuurlijke risico’s: natuurbrand, stormrisico’s, eikenprocessierups, dierenziektes, boomziektes etc.

  • Maatschappelijke risico’s: vandalisme, veranderende maatschappelijke perceptie, uitvoeringsproblemen m.b.t. handhaving.

  • Financiële risico’s mede als gevolg van de coronacrisis: niet doorgaan evenementen, faillissement bestaande ondernemers, minder parkeerinkomsten.

  • Ambigue wet- en regelgeving: verwarring rondom milieuwetgeving (PAS en PFAS) en de provinciale omgevingsverordening werken remmend op de activiteiten in Twiske-Waterland. Afgezien van de onduidelijke regelgeving worden de regels ook alternatief geïnterpreteerd door verschillende factoren.

  • Juridische kosten rondom WOB-procedures.

7. Waterlands Archief

Vestigingsplaats

Purmerend

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Algemene informatie

De regeling heeft als doel de belangen m.b.t. de archiefbescheiden en collecties die berusten in de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten in gezamenlijkheid te behartigen.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. D. Bijl

Programma

10. Bestuur & concern

Openbaar belang

Beschikbaar stellen van de collectie aan een zo breed mogelijk publiek in de studiezaal, via website en door educatie en voorlichting. Sinds 2003 werkt het WA structureel samen met de Bibliotheek Waterland om het publieksbereik te vergroten. Archief en bibliotheek verzorgen samen een educatief aanbod voor scholieren en organisatie van evenementen en lezingen. Ook is er structurele samenwerking met omringende archiefdiensten, historische verenigingen en musea en met onderwijsinstellingen.

Bestuurlijk belang

Het bestuur bestaat uit zes leden, inclusief de voorzitter. De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen uit hun midden ieder één lid aan. Een stemming is alleen geldig indien meer dan de helft van het aantal leden dat zitting heeft en zich niet op grond van lid 2 of anderszins van deelneming aan de stemming moet of heeft onthouden, daaraan heeft deelgenomen. Voor het tot stand komen van een beslissing bij stemming wordt meerderheid van stemmen vereist van hen die een stem hebben uitgebracht, voor zover de regeling niet anders bepaalt. Staken de stemmen, dan beslist de stem van de voorzitter. Alle leden van het bestuur hebben ieder één stem. De burgemeester van Purmerend is voorzitter van het Dagelijks bestuur.

Zeggenschap

De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van het Bestuur heeft één stem, zijnde 16,67%.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 377.157

€ 220.452

Vreemd Vermogen

€ 78.039

€ 176.539

Resultaat na bestemming 2021

€ 7.960

Deelnemersbijdrage/dividend 2021

€ 626.291

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Ook voor het Waterlands Archief (WA) stond 2021 opnieuw in het teken van de coronacrisis. Ondanks de lockdown is het WA opengebleven voor fysieke publieke dienstverlening. Het Waterlands Archief voerde in 2021 het vierde en laatste jaar van het Uitvoeringsplan 2018-2021 voor een betrouwbaar geheugen uit. Een groot deel van de daarin genoemde plannen zijn uitgevoerd, een ander deel loopt door in de huidige periode. Eind 2020 is het Uitvoeringsplan 2022-2025 'Van archiefbewaarplaats naar informatieknooppunt' door het bestuur van het Waterlands Archief vastgesteld. Het Waterlands Archief is op weg een knooppunt te worden in toezicht op, beheer van en toegang tot informatie. Het jaar 2022 is het eerste uitvoeringsjaar van dit plan.

Risico’s

Het Waterlands Archief is een kleine organisatie met beperkte capaciteit voor bedrijfsvoering. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad is onderzocht maar heeft niet geleid tot structurele samenwerking. In onderzoek is om de bedrijfsvoering te beleggen bij de gemeente Purmerend.

Privaatrechtelijke organisaties

1. SVP Holding BV

Vestigingsplaats

Purmerend

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Algemene informatie

SVP Holding BV is het stadsverwarmingsbedrijf van de gemeente Purmerend. SVP (Stadsverwarming Purmerend) is opgericht in 1981 en verzelfstandigd in 2007. SVP voorziet circa 26.500 klanten (27.500 aansluitingen) van warmte en warm water. Van alle gebouwen in Purmerend is 75% aangesloten op het warmtenetwerk van SVP.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. H.M.M. Rotgans

Programma

Overzicht algemene Dekkingsmiddelen

Openbaar belang

SVP verzorgt warmte en warm water voor veel inwoners en bedrijven in Purmerend. SVP heeft op basis van artikel 2 van de Warmtewet (2013) de plicht warmtelevering in het verzorgingsgebied zeker te stellen, tegen redelijke voorwaarden en met inachtneming van een goede kwaliteit van dienstverlening.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering

Zeggenschap

De gemeente heeft 100% van de aandelen SVP Holding BV.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 24.921.000

€ 31.699.000

Vreemd Vermogen

€ 76.351.000

€ 92.216.000

Resultaat na belastingen

€ 6.676.000

€ 7.478.000

Dividend

€ 700.000

€ 700.000

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In het afgelopen jaar hebben zich de volgende belangrijke zaken voorgedaan:
- de productie van de BWC is voor 2020 uitgekomen op 902.815 GJ. Dat is 1,4% meer dan 2020 en het hoogste sinds de inbedrijfstelling van de BWC;
- Het project leidingrenovatie ligt op schema. Van de bijna 7.600 woningen in Purmer-Noord, Purmer-Zuid en Gors Noord zijn sinds de start in 2019 bij 5.190 woningen de huisaansluitingen vervangen;
- SVP heeft ultimo 2019 27.033 klanten (27.943 aansluitingen), een toename ten opzichte van 2019 van 436 klanten (602 aansluitingen).;
- Voor het aantal leveringsonderbrekingen werd in 2021 in 1 geval compensatie uitbetaald. Het aantal ongeplande onderbrekingen bedroeg in 2021 40 (2020: 65). Het aantal geplande onderbrekingen was in 2021: 515. Dat is 31 meer dan in 2020.

De huidige ontwikkelingen zijn o.a. de voorbereiding van BWC2, de samenwerking met HVC voor Geothermie, de plaatsing van slimme meters en de bijbehorende ICT transitie, de leidingrenovatie en de voorbereiding vervolg Proeftuin Gasvrij.

Risico’s

De gemeentelijke deelneming in SVP staat voor € 38 miljoen op de balans. Daarnaast is het volledig vreemd vermogen van SVP uitgeleend danwel van een borgstelling voorzien. Kortom, de gemeente heeft een grote financiële verwevenheid met de SVP. SVP is actief in een dynamische omgeving die zowel door de wisselende marktomstandigheden als door veranderend overheidsbeleid wordt bepaald. De belangrijkste afhankelijkheden daarin zijn:

De belangrijkste bedrijfsafhankelijkheid is de inzet van de BWC en de staat van het warmtenet (van invloed op warmteverlies en warmteonderbrekingen).

2. HVC NV

Vestigingsplaats

Alkmaar

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Algemene informatie

HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert HVC duurzame energie en levert deze aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren. De kerntaken van HVC zijn grondstoffenmanagement en opwekking en levering van duurzame energie. Bovendien ondersteunt HVC haar aandeelhouders bij het in kaart brengen van maatregelen voor lokale verduurzaming. HVC is actief in Nederland en binnen Nederland de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar. HVC heeft na de fusie 44 aandeelhoudende gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. H.M.M. Rotgans

Programma

Overzicht algemene Dekkingsmiddelen

Openbaar belang

HVC is een publiek nutsbedrijf op het gebied van afval, energie en warmte. HVC zet in op de transitie van een restafvalverbrander in een grondstoffen- en duurzaam energiebedrijf.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering

Zeggenschap

Voor de fusie had de gemeente Purmerend 102 aandelen en de gemeente Beemster 11 aandelen van de 2.914 aandelen. De gemeente Purmerend heeft na de fusie 113 van de 2.914 gewone aandelen (3,9%). Er vindt geen dividenduitkering plaats.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 142.293.000

€ 168.741.000

Vreemd Vermogen

€ 849.809.000

€ 845.415.000

Resultaat na belasting

€ 15.233.000

€ 26.369.000

Dividend

n.v.t.

n.v.t.

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Financiële gegevens zijn van 31-12-2020. HVC is een belangrijke partij in het realiseren van lokale duurzaamheidsambities. Naast de afvalverwerking is HVC ook de kennispartner voor SVP waar het gaat om geothermie. In 2021 waren de volgende zaken van belang:

  • Verstevigen inzet op vermeden emissies door toename duurzame energieproductie en hogere bijdrage circulaire economie

  • Toegenomen inzet geothermie

  • SDE subsidie ontvangen voor grootschalige zon PV projecten

  • Sterke stijging van energieprijzen en grondstoffen

Risico’s

HVC is een bedrijf met veel risico’s en heeft om die reden een uitgebreid risicomanagementsysteem. De belangrijkste risico’s zijn:

  • Continuïteitsproblemen door brand of machinebreuk

  • Prijsdaling grondstoffen

  • Wijziging brandbaarheid afval

  • Afname verzekerbaarheid

  • Financiële risico’s zoals rente- en liquiditeitsrisico’s

In het afgelopen jaar is door hogere grondstofprijzen het resultaat verbeterd.

3. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats

’s-Gravenhage

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Algemene informatie

De Staat der Nederlanden, provincies, gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen zijn de deelnemers.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. H.M.M. Rotgans

Programma

Overzicht algemene Dekkingsmiddelen

Openbaar belang

De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering.

Zeggenschap

Purmerend had in 2021 7.020 van de aandelen. Beemster had in 2021 7.020 van de aandelen. De gemeente heeft 14.040 aandelen à € 2,50 na de fusie.

Financiële gegevens

Balansdatum (€ miljoen)

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 5.097

€ 5.062

Vreemd Vermogen

€ 155.262

€ 143.995

Jaarresultaat

€ 221

€ 236

Dividend

€ 101

€ 127 miljoen

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

BNG Bank wil een relevante speler zijn in de financiering van Nederlandse decentrale overheden en in de sectoren wonen, zorg, onderwijs, energie en infrastructuur. Wat betreft langlopende kredietverlening wil de bank rendabel voorzien in meer dan de helft van de langlopende kredietvraag van deze klantengroepen. BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar een redelijk rendement. Dit rendement komt via dividend ten goede aan de aandeelhouders, uitsluitend overheden, en in het verlengde daarvan aan de samenleving.

Risico’s

Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor Purmerend een bedrag van € 17.550 en de Beemster € 15.928. Dit bedraagt € 33.478 na de fusie. Dit is tevens het risicobedrag.

4. Alliander NV

Vestigingsplaats

Arnhem

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Algemene informatie

Alliander is op 1 juli 2009 ontstaan bij de verkoop van Nuon. Het ontwikkelt en beheert energienetten. Via kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Het bedrijf beheert meer dan 90.000 km elektriciteitsnet en 40.000 km gasnet.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. H.M.M. Rotgans

Programma

Overzicht algemene Dekkingsmiddelen

Openbaar belang

Energie voor iedereen betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden. Alliander heeft alleen publieke aandeelhouders.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering

Zeggenschap

Purmerend had in 2021 0,221% van de aandelen. Beemster had in 2021 0,051% van de aandelen. De gemeente heeft na fusie 0,27% van de aandelen.

Financiële gegevens

Balansdatum (€ miljoen)

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

€ 4.328

€ 4.470

Vreemd Vermogen

€ 4.575

€ 4.694

Jaarresultaat

€ 314

€ 279

Dividend

€ 94

€ 114

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Financiële gegevens zijn van 31-12-2020. Als netbeheerder staat Alliander voor de opdracht om de capaciteit van het elektriciteitsnet op een groot aantal plekken te verdubbelen in 2030. Deze investeringen moeten worden voorgefinancierd. Dit gebeurt grotendeels met vreemd vermogen, maar ook aandeelhouders zijn gevraagd extra kapitaal te verstrekken. In 2021 is hierover besluitvorming geweest. De gemeente Purmerend heeft besloten tot deelneming in de reverse converteerbare hybride obligatielening voor een bedrag van: € 1.659.70, de gemeente Beemster met een bedrag van € 381.873. De lening wordt in 2025 en 2028 omgezet in aandelen.

Risico’s

Alliander is een groot bedrijf. Het geïnvesteerd vermogen is beperkt. Het belang van het bedrijf voor de gemeente is groot. Risico’s waar het bedrijf mee te maken heeft is thans vooral gelegen in de klimaatverandering (transitie en fysieke risico’s).

5. InWest Regio BV

Vestigingsplaats

Amsterdam

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Algemene informatie

In december 2021 is de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Metropoolregio Amsterdam en de regio Noord-Holland Noord opgericht. Deze besloten vennootschap heeft als aandeelhouders de provincie Noord-Holland en de Noord-Hollandse gemeenten (waarvan een aantal dit in de vorm van een gezamenlijk aandeelhouderschap doen).

De InWest Regio bv heeft een 50% deelneming een BV waar het Rijk ook voor 50% in deelneemt. Deze gezamenlijke stuurt een MKB fonds aan. De InWest regio BV stuurt zelf ook een transitiefonds aan. De twee fondsen hebben ieder een eigen onafhankelijk investeringscomité.

Bestuurlijke vertegenwoordiger

Dhr. M.T.A. Hegger

Programma

Overzicht algemene Dekkingsmiddelen

Openbaar belang

InWest Regio BV is opgericht met het oog op 3 kansen:

  1. Invullen van de ontbrekende schakel in het landelijk nog niet dekkende netwerk van regionale ontwikkelings-maatschappijen en daardoor mee invulling en uitvoering kunnen geven aan rijksregelingen (onder andere momenteel de COVID-19 Overbruggingsleningen, REACT EU 2021 en verschillende regelingen i.h.k.v. de circulaire economie).

  2. Inspelen op en ondersteunen van innovatief Midden en Klein Bedrijf (mkb) en versnellen van de grote transitieopgaven (energie- en circulair) door het bieden van kennis, menskracht en financiële middelen.

  3. Aantrekken van herstelmiddelen na de coronacrisis vanuit Europese Unie, Rijk en Invest NL.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering.

Zeggenschap

Uitgangspunt is dat gemeenten tot een bedrag gelijk aan 1% van de gemeentebegroting over het jaar 2019 inleggen in de ROM wanneer zij daarin deelnemen. Het begrotingstotaal in het jaar 2019 voor de gemeente Beemster bedroeg € 18.084.000 en voor de gemeente Purmerend € 239.851.000. De investering bedraagt derhalve € 2.579.935. Op dit moment zijn enkel de aandelen volgestort. Het resterende kapitaal wordt in tranches opgevraagd bij de aandeelhouders.

Financiële gegevens

Balansdatum

31-12-2020

31-12-2021

Eigen Vermogen

n.v.t.

Verlengd boekjaar

Vreemd Vermogen

n.v.t.

Verlengd boekjaar

Jaarresultaat 2021

n.v.t.

Verlengd boekjaar

Dividend 2021

n.v.t.

Verlengd boekjaar

Ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In december 2021 is met de oprichting van InWest Regio BV een einde gekomen aan het proces tot de vorming van een regionale ontwikkelingsmaatschappij in Noord-Holland. De vennootschap gaat in 2022 starten om de opgave om versneld uitvoering te geven aan de energietransitie en de transitie naar de circulaire economie. Doel is maatregelen te nemen waarmee de economie gestimuleerd wordt om enerzijds banen te behouden en anderzijds nieuwe duurzame werkgelegenheid te creëren.

Risico’s

De bij de beleidsvoornemens gemelde investeringen gaan gepaard met risico’s. Daar worden diverse maatregelen voor genomen. In de door de aandeelhouders vast te stellen investeringsregelementen worden de definitieve kaders voor de allocatie van middelen bepaald. Hierbij geldt het streven naar revolverendheid (100%) voor het mkb-fonds en, gelet op het risicoprofiel, nominale revolverendheid voor het Transitiefonds als ondergrens voor het investeringsregelement.