PDF Opties

Wat heeft het gekost

PGR02

Realisatie 2020

Begroting 2021 primitief

Begroting 2021 bijgesteld

Realisatie 2021

Afwijking

Lasten

-151.703

-134.462

-148.143

-147.028

1.115

Baten

46.130

32.423

38.345

39.300

955

Saldo

-105.573

-102.039

-109.798

-107.728

2.071

Het programma Samenleving heeft per saldo een voordelige afwijking van € 2.071.000. Dit komt door € 1.115.000 lagere lasten en € 955.000 hogere baten. De belangrijkste verschillen worden hieronder toegelicht.

Realisatie 2020

Begroting 2021 primitief

Begroting 2021 bijgesteld

Realisatie 2021

Afwijking

BV021 Kunst en cultuur

Lasten

-7.112

-7.542

-7.599

-7.011

588

Baten

786

1.297

347

326

-21

-6.326

-6.245

-7.252

-6.685

567

BV022 Sport en recreatie

Lasten

-8.389

-8.713

-9.047

-9.415

-368

Baten

1.208

1.850

3.119

3.072

-47

-7.182

-6.863

-5.928

-6.343

-415

BV023 Wijkmanagement

Lasten

-806

-906

-925

-917

8

Baten

2

-

-

-

-

-804

-906

-925

-917

8

BV024 Jeugd

Lasten

-28.728

-26.102

-29.667

-31.225

-1.558

Baten

222

-

118

221

103

-28.506

-26.102

-29.549

-31.004

-1.455

BV025 Onderwijs

Lasten

-10.208

-10.271

-10.362

-10.402

-40

Baten

1.912

2.580

2.387

2.420

33

-8.296

-7.691

-7.975

-7.982

-7

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

-40.381

-39.300

-41.223

-39.417

1.806

Baten

1.405

2.474

1.725

1.733

8

-38.976

-36.827

-39.498

-37.684

1.814

BV027 Werk en inkomen

Lasten

-56.078

-41.627

-49.319

-48.641

678

Baten

40.595

24.222

30.649

31.529

880

-15.483

-17.406

-18.671

-17.113

1.558

Afwijkingen beleidsveld Kunst en cultuur

BV021 Kunst en cultuur

Lasten

Baten

Kerkenvisie

Voor een kerkenvisie is geld via de algemene uitkering ontvangen. Intern is er een aanvang gemaakt met het maken van een plan van aanpak. Vervolg hierop is de opdracht in 2022 aan een extern adviesbureau om een kerkenvisie voor Purmerend op te stellen. Dit budget van € 25.000 wordt in 2022 ingezet.

25

Kunst en Cultuur Covid-19

In het steunpakket Covid-19 voor het lokale culturele veld in Purmerend is € 74.000 beschikbaar gesteld voor het investeren in hybride lesgeven en het ondersteunen van livestreams. Doordat de coronamaatregelen continu zijn veranderd was er nog geen eenduidige afspraak mogelijk tussen onderlinge partijen. Beide onderwerpen blijven actueel en de uitvoering zal in 2022 concreet opgepakt worden.

74

Kunst en cultuur Covid-19 en monumenten (subsidie)

De maatregelen m.b.t. Covid-19 heeft ook in 2021 de culturele wereld zwaar getroffen. Plaatselijke culturele activiteiten en evenementen konden door de maatregelen geen doorgang vinden. Dit veroorzaakt lagere lasten omdat de subsidie voor deze onderdelen niet uitgekeerd is. Ook is er minder aan monumenten subsidies aan particulieren uitgekeerd.

162

Subsidie "Purmerend onder stoom

De lagere lasten van € 100.000 betreft de afrekening van de subsidie 2020. Het evenement "Purmerend onder stoom" zou in 2020 plaats vinden. Aanvankelijk zou dit evenement door Covid-19 een jaar verschoven worden. Door de aanhoudende maatregelen is in 2021 besloten het evenement door te schuiven naar de oorspronkelijke termijn van 5 jaar (2025). De terugbetaling van de subsidie heeft in 2021 plaats gevonden.

100

Theater de Purmaryn Covid-19/subsidie noodsteun regionale en culturele infrastructuur Provincie Noord Holland

Door Covid-19 is het theater een groot deel van 2021 gesloten geweest voor publiek. Hier was reeds rekening mee gehouden in de begroting (2e tussenrapportage 2021). De huisvestings- en organisatiekosten zijn € 80.000 lager en de kosten voor programmering € 90.000 lager dan begroot. Voor het nadeel van De Purmaryn is een beroep gedaan op de noodsteun regionale en culturele infrastructuur Provincie Noord Holland. Daarnaast ook voor andere instellingen: Filmhuis Purmerend en het Purmerends Museum. Deze subsidie wordt ingezet voor de als gevolg van de Covid-19 maatregelen opgelopen schade bij genoemde instellingen, in de maanden januari tot en met juli 2021. De totale kosten van het netto schadebedrag is € 245.961. In de jaarrekening is daarom € 159.874.65 (65%) opgenomen als subsidie ontvangst provincie Noord-Holland voor dit doel.

170

Totaal

531

Afwijkingen beleidsveld Sport en recreatie

Totaal

531

BV022 Sport en recreatie

Lasten

Baten

Afrekening SpukIJZ 2020

In de jaarrekening 2020 is geschreven dat er bij de afrekening 2020 geen nadelig effect was gebleken als gevolg van Covid, waardoor er € 600.000 aan budget was vrijgevallen. Hierbij is gemeld dat dit onder voorbehoud van de definitieve afrekening van de rijkregeling zwembaden was. In 2021 heeft de afrekening van deze rijksregeling alsnog plaatsgevonden en heeft Spurd € 362.000 ontvangen voor de kwijtschelding van pacht voor de horeca en het exploitatietekort van het zwembad inzake de gevolgen van Covid. Deze bedragen zijn gedekt door een specifieke uitkering van het Rijk.

-362

Afwijkingen beleidsveld Jeugd

BV024 Jeugd

Lasten

Baten

Coronakosten Jeugd

De VNG en het Rijk hebben kort na het uitbreken van de coronacrisis afspraken gemaakt over het bieden van financiële zekerheid en ruimte aan professionals en zorginstellingen binnen de Jeugdwet en WMO. De afspraken zijn gericht op het organiseren van continuïteit van zorg en het borgen van het stelsel voor de langere termijn. Voor 2021 is er met het rijk geen generieke landelijke continuïteitsregeling afgesproken. Wel kunnen zorgaanbieders een beroep doen op een tegemoetkoming in meerkosten direct veroorzaakt door Corona in 2021. Er was in Turap II rekening gehouden met € 51.000 aan meerkosten Corona. Dit is € 88.000 hoger uitgevallen.

-88

Lokale inzet

Op het onderdeel lokale inzet is een extra baat ontvangen van € 104.000. Dit betreft de afrekening van de Sterklas aan andere gemeenten over voorgaande jaren. Daarnaast is er binnen lokale inzet € 74.000 aan lagere lasten op diverse onderdelen.

178

Personele kosten

Het in de Kadernota beschikbaar gestelde budget voor de Transitie lokale jeugdzorg is niet volledig benut door verloop en door de langere aanloop die het werven van nieuw personeel met zich meebrengt.

197

PGB

De lasten voor PGB’s in 2021 zijn € 143.000 lager ten opzichte van de bijgestelde begroting na Turap II. Er is een trend zichtbaar dat het aantal PGB's afneemt, door een verschuiving naar zorg in natura. Deze trend is al een aantal jaren zichtbaar en heeft zich in 2021 voortgezet. Daarnaast wordt er door PGB houders minder gedeclareerd bij het SVB dan op basis van hun toekenning had gekund.

143

Specialistische Jeugdhulp

Op het onderdeel specialistische jeugdhulp is op totaalniveau een stijging van het gemiddeld aantal jeugdigen in zorg zichtbaar. In kwartaal 4 van 2020 en de eerste drie kwartalen van 2021 zaten er gemiddeld 1.114 jeugdigen in zorg. In kwartaal vier van 2021 zaten er 1.139 jeugdigen in zorg. Dat is in het laatste kwartaal een toename van 2,2%. De genoemde aantallen verschillen overigens met de aantallen uit Turap II. Uit de administratie bleek onder andere dat een aantal zorgaanbieders en gecertificeerde instellingen een achterstand hadden in het melden dat de zorg gestopt is.

De kosten van de specialistische jeugdhulp stijgen procentueel harder dan het aantal jeugdigen in zorg. De afwijkingen ten opzichte van Turap II hebben op de volgende onderdelen plaatsgevonden:
-Binnen het regionaal gecontracteerde aanbod vindt instroom van jeugdigen plaats naar duurdere vormen van zorg, zoals dure vormen van verblijf en dure dagbehandelingstrajecten. Daarnaast is zichtbaar dat jeugdigen langer in zorg blijven (uitstroom blijft achter ten opzichte van instroom). De inzet van deze duurdere vormen van zorg heeft geleid tot hogere lasten van € 1.460.000.
-Het gemiddeld aantal jeugdigen in zorg via betaalovereenkomsten (BOK) blijft redelijk stabiel. In 2020 waren er gemiddeld 72 jeugdigen in zorg met een BOK en in 2021 73 jeugdigen in zorg via een BOK. Wel is duidelijk dat er in 2021 sprake is van een behoorlijke stijging in de kosten ten opzichte van 2020(6%). Dat betekent dat nieuwe BOK's vooral worden gesloten voor duurdere vormen van zorg. Dit heeft geleid tot hogere lasten voor een bedrag van € 335.000.
-Het gemiddeld aantal jeugdigen in zorg binnen Landelijk inkoop blijft redelijk stabiel. In 2020 waren er gemiddeld 11 jeugdigen in deze vorm van zorg en in 2021 gemiddeld 12 jeugdigen. Het gaat hier om duurdere vormen van zorg, waarbij grote bedragen in november en december zijn gedeclareerd over kwartaal twee. Dit heeft geleid tot hogere lasten voor een bedrag van € 196.000.
-De overige mutaties binnen de specialistische jeugdzorg hebben geleid tot lagere lasten van per saldo € 28.000.

Het is aannemelijk dat Corona invloed heeft gehad op het aantal jeugdigen in zorg en de ontwikkeling van de zorgvraag. Deze signalen krijgen wij terug van zorgaanbieders en instanties die werkzaam zijn binnen de Jeugdzorg in onze regio. Het is alleen niet mogelijk om dit te duiden in cijfers en op deze manier het “Corona effect” binnen de jeugdzorg te berekenen.

-1.963

Totaal

-1.533

Afwijkingen beleidsveld Onderwijs

BV025 Onderwijs

Lasten

Baten

Onderwijsondersteuning

Groei van het aantal kinderen binnen het leerlingenvervoer en uitbreiding van de soloritten veroorzaken hogere lasten dan begroot.

-148

Sloopkosten Dr. A. Schweizerlaan

De sloopkosten van de school aan de Dr. A. Schweizerlaan 32a vielen lager uit dan het daarvoor beschikbaar gestelde budget. Dit levert een voordeel op van € 37.000.

37

Tijdelijke huisvesting

Het in 2021 beschikbaar gestelde budget voor de huur van tijdelijke huisvesting is niet volledig benut, dit levert een positief resultaat van € 72.000 op. De tijdelijke huisvesting dient er in 2022 en 2023 ook nog te staan en het budget voor die jaren is niet toereikend. Middels resultaatbestemming wordt voorgesteld dit budget van € 72.000 in 2022 in te zetten.

72

Totaal

-39

Afwijkingen beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

Baten

AOV leges

Voor het verlenen van een AOV pas zijn vanaf 2012 tot en met 2021 leges geïnd. Eind 2021 is ons gebleken dat hier geen wettelijke grondslag voor is. Het college heeft hierop besloten om per direct te stoppen met het innen van leges voor het AOV pasje. In 2021 hebben we een reservering van € 185.000 opgenomen om met terugwerkende kracht de terugbetaling van de onterecht geinde leges te kunnen doen.

-185

Begeleiding

Sinds 2018 is de vraag naar individuele begeleiding gestegen met 36%. Het betreft enerzijds de individuele begeleiding aan bewoners met een beschermd wonen indicatie die op de wachtlijst staan omdat er geen geschikte opvangplek beschikbaar is. Anderzijds stijgt ook de vraag naar reguliere individuele begeleiding voor mensen die zelfstandig thuiswonen.

-312

Beschermd Wonen

De kosten voor Beschermd wonen zijn veel lager dan we hebben begroot. In 2021 is deze zorg overgegaan naar de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Het budget was daar op aangepast, echter het effect is groter dan verwacht. Dit vanwege hogere aantallen WLZ aanvragen, doorlopende vertragingen bij CIZ in de beoordeling hiervan en landelijke afspraken wat betreft de verevening van diegenen die in de WMO ter overbrugging bleven. Het gaat hier om mensen die hun leven lang intensieve geestelijke gezondheidszorg (ggz) nodig hebben. Deze mensen zijn aangemeld voor de Wlz en zijn uitgestroomd uit de financiering middels Beschermd Wonen (Wmo). Een andere beweging die gevolgen heeft voor de wijze waarop we het WMO Beschermd wonen inrichten valt onder de noemer ‘van beschermd wonen naar beschermd thuis’. Hierbij gaat een cliënt vanuit de BW instelling doorstromen naar een zelfstandige woonplek. Op dit moment zijn we nog bezig om een juist BW WMO arrangement te bepalen dat passend is bij deze beweging. Gebleken is dat deze cliënten 24/7 bereikbaarheid van de zorgleverancier nodig hebben, iets wat niet geboden wordt bij een WMO maatwerkvoorziening maar ook niet onder de wettelijke definitie van BW inclusief verblijfsfunctie. Verwachting is dat we in 2022 een WMO BW indicatie passend maken bij deze ‘nieuwe’ situatie en om die reden meer van het budget gaan uitgeven.

1.400

Clientondersteuning

Op cliëntondersteuning is een voordeel geboekt van € 54.000. Dit wordt veroorzaakt door de definitieve lagere vaststelling van de subsidie 2020 aan de Stichting Mee Amstel en Zaan.

54

Eigen bijdrage CAK WMO

Er is in 2021 voor € 897.768 aan verantwoorde CAK gelden ontvangen. In de begroting zijn we uitgegaan van € 1.100.000. Echter doordat de CAK gelden op kasbasis worden geboekt is hier een moeilijke inschatting van te maken. Hierdoor is er in 2021 een lagere baat van
€ 202.232.

-202

Hulp bij Huishouden

De kosten van Hulp bij Huishouden zijn € 105.000 lager dan begroot. Ondanks dat het aantal geïndiceerden nog steeds elk jaar toeneemt en de kosten ook zijn gestegen hebben we in 2021 een onderbesteding van € 105.000. Ten opzichte van 2020 zijn de kosten echter gestegen van € 8,3 miljoen naar € 8,6 miljoen. In 2021 hadden we de begroting aangepast naar € 8,7 miljoen. M.a.w. de begroting was te hoog ingeschat.

105

Personeelskosten

In 2021 zijn er extra kosten gemaakt voor de inhuur van medewerkers waardoor het budget is overschreden met € 188.000. Al sinds een aantal jaren worden er structureel meer fte's ingezet dan begroot. De begroting is hier niet op bijgesteld. Een van de belangrijke oorzaken is de toegenomen werkdruk bij consulenten, doordat er meer unieke inwoners gebruik maken van de de Wmo en problemen complexer zijn geworden waardoor het stellen van indicatie meer tijd vraagt.

-188

PGB

De lasten voor PGB’s in 2021 zijn € 170.000 lager ten opzichte van de bijgestelde begroting na Turap II. Er is een trend zichtbaar dat het aantal PGB's afneemt, door een verschuiving naar zorg in natura. Deze trend is al een aantal jaren zichtbaar en heeft zich in 2021 voortgezet. Daarnaast wordt er door PGB houders minder gedeclareerd bij het SVB dan op basis van hun toekenning had gekund.

170

Resultaatbestemming DUVO

Deze gelden zijn in december 2021 binnengekomen en gaan in 2022 besteed worden. Deze gelden zijn een bijdrage ter voorkoming van huishoudelijk geweld.

69

Specifieke uitkering Blokhuisgelden

In 2020 hebben we in totaal een specifieke uitkering gekregen voor de huisvesting kwetsbare groepen van € 682.500. Hiervan hebben we in 2021 € 270.000 in de exploitatie als baten geboekt. Tegenover deze baten staan de kosten van € 270.000 voor de verbouwing van het opvanghuis aan de Walakker in de Purmer Noord. Het restant van € 412.500 staat op de balans als nog te besteden in de toekomstige jaren 2022 en 2023.

270

Zie toelichting bij de baten Specifieke uitkering Blokhuisgelden

270

Tijdelijke woningen

Door een hogere bezetting in het aantal bewoners van tijdelijke woningen is er over de 3 locaties een positief huur resultaat behaald van € 57.000.

57

Door het later realiseren van de laatste 3 locaties voor de tijdelijke woningen zijn er diverse kosten zoals de beheerderskosten en dagelijks onderhoud lager uitgevallen. Dit veroorzaakt een positief resultaat van € 68.000.

68

Verblijf

In 2021 is er geen invulling gegeven aan het respijthuis. Hiervoor is een toezegging gedaan in juli 2021 en het budget 2021 was daarop gebaseerd. Het respijthuis richt zich specifiek op mensen die begeleiding en toezicht nodig hebben en thuis afhankelijk zijn van zorg. De zorg en begeleiding geboden in het respijthuis vervangt tijdelijk de thuissituatie. De invulling is pas in 2022 concreet geworden. Hierdoor is er in 2021 € 42.000 aan budget niet besteed.

42

Vervoersvoorzieningen en voorzieningen wonen, rolstoelen en vervoer

Bij vervoersvoorzieningen zijn de lasten €401.000 minder dan begroot. Door corona is er minder gebruik gemaakt van vervoersvoorzieningen in 2021, waardoor de lasten lager zijn dan begroot. Bij voorzieningen wonen, rolstoelen en vervoer (WVR) zijn de lasten € 273.000 hoger dan begroot. Het aantal positieve indicaties is ten opzichte van 2020 toegenomen met 9,2% .

128

Totaal

1.737

9

Afwijkingen beleidsveld Werk en inkomen

BV027 Werk en inkomen

Lasten

Baten

BBZ

De BBZ uitkeringen zijn €267.000 lager dan begroot. Na een economische krimp van 3,8% in 2020 komt de economische groei in 2021 naar verwachting uit op 4,5%. De werkgelegenheid is daarbij toegenomen. Dit is ook in Purmerend merkbaar. In het eerste kwartaal steeg het uitkeringenbestand nog tot 1.471. Daarna verbeterde de situatie en nam het aantal uitkeringen af met 6% tot 1.382. Hierdoor is er een onderbesteding op de BBZ uitkeringen.

267

Extra inhuur personeel

Er is 2021 extra personeel ingezet door middel van inhuur. Deze medewerkers hebben zich beziggehouden met o.a. Meer doen inzake verwerken armoede regelingen en de inburgeringszaken.

-297

Gebundelde uitkering

De uitkeringen zijn € 303.000 lager dan begroot. In verband met de coronacrisis werd in 2021 verwacht dat het aantal uitkeringen verder zou stijgen. Tegen alle verwachtingen in is er sprake van een sterke economische groei. Het aantal uitkeringen nam dan ook af met ruim 6%. Daarnaast is er € 885.000 aan uitgaven Participatiewet verantwoord op het project van de Toeslagaffaire. Voor gedupeerden van de Toeslagaffaire mag de lopende ondersteuning binnen de leefgebieden financiën, wonen, zorg, gezin en werk met terugwerkende kracht tot 1-1-2020 worden meegenomen in de verantwoording over de Toeslagaffaire.

1.188

IOAW

De IOAW-uitkering is alleen beschikbaar voor mensen die geboren zijn vóór 1965 en die voorafgaande aan de aanvraag een volledige WW-uitkering hebben ontvangen. In verband met de coronacrisis werd verwacht dat de instroom in de IOAW groter zou zijn dan uitstroom (in meeste gevallen naar de AOW). De economische groei heeft ook voor de IOAW een gunstig effect gehad, met als gevolg daling van de uitgaven. Een voordeel van € 314.000 op de begroting.

314

Lagere Rijksbijdrage BBZ

In 2021 hebben we een lagere bijdrage van het rijk ontvangen voor de BBZ. Hier tegenover staan ook lagere lasten.

-304

Minimabeleid

Bij armoedebeleid is er sprake van een onderschrijding van afgerond € 163.000. Dit wordt veroorzaakt door lagere kosten doordat er minder aanvragen jeugd Sport en Cultuurfonds en zwemlesvergoeding zijn geweest. Dit als gevolg van Corona.

163

Sociale Werkvoorziening

Op de sociale werkvoorziening zien we een voordeel op de lasten van per saldo € 198.000. Dit wordt veroorzaakt doordat er minder WSW-ers aan het werk zijn bij of via Werkom omdat er sprake is van een hogere uitstroom dan waar in de begroting 2021 mee rekening was gehouden.

198

Toeslagaffaire

Voor de begeleiding van gedupeerden van de Toeslagaffaire heeft de gemeente drie Specifieke Uitkeringen (SPUKS) ontvangen. Er is een SPUK voor de inzet van dienstverlening en er zijn twee SPUKS ontvangen voor kwijtschelden van gemeentelijke schulden. De SPUKS compenseren gemeenten voor gemaakte kosten. Daarnaast kunnen we lopende ondersteuning binnen de leefgebieden financiën, wonen, zorg, gezin en werk met terugwerkende kracht tot 1-1-2020 worden meegenomen in de verantwoording over de Toeslagaffaire. Zowel de lasten als de baten waren niet geraamd omdat in het najaar pas duidelijkheid was over de reikwijdte van de regeling. Daarom zijn de baten en de lasten € 1.149.220 hoger dan geraamd. Dit betreft met name kosten van de Participatiewet (€ 885.000), de WMO (€ 101.000) en de Jeugdwet (€ 62.000) die in 2020 en 2021 door de gemeente ten behoeve van gedupeerden zijn gemaakt.

1.149

Zie tekst van de Toeslagaffaire bij de baten.

-1.149

Totaal

684

845

Reserves

Reserve af te stoten panden onderwijshuisvesting

Bij de Kadernota 2022 is op 10 juni 2021 door de gemeenteraad besloten dat dat deze reserve in 2022 zal vrijvallen. Het saldo is ingezet in het dekkingsplan. Om die reden zijn er in 2021 geen mutaties op de reserve geweest.

Reserve sociaal domein

Bij de Kadernota 2022 is op 10 juni 2021 door de gemeenteraad besloten dat dat deze reserve in 2022 zal vrijvallen. Het saldo is ingezet in het dekkingsplan. Om die reden zijn er in 2021 geen mutaties op de reserve geweest.

Voorzieningen

Dit programma heeft geen voorzieningen.

Investeringen

Tijdelijke woningen

Op de investering voor de realisatie van de 200 tijdelijke woningen is momenteel een overschrijding zichtbaar van € 752.000. De € 1,2 miljoen verhoging die in september via raadsbesluit 1553609 beschikbaar is gesteld, was gebaseerd op een stand, waarbij achteraf bleek dat dit niet de juiste was. Het volledige tekort wordt in de kadernota 2023 bijgeraamd.

Structurele effecten

Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten x € 1.000)

Lasten

Baten

Ontwikkelingen jeugdzorg

1.900

-

Ontwikkelingen bescherm wonen

- 1.500

-

Leerlingenvervoer

148

-

Totaal

548

-

Incidentele lasten en baten

Onderwerp (bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Actieprogramma dak- en thuislozen

22

-

Sloopkosten Dr. A. Schweizerlaan

233

-

Vrouwenopvang- Duvo-gelden

12

-

Invoeringskosten inburgering

159

-

Totaal

426

-